Vlaamse Tafeltennisliga

Volg ons op FacebookMijn VTTL account

Terugblik op seminars van DVDT 2020

Elena_Timina

Tijdens de 9de Dag van de Trainer op 5 december 2020 werden op 1 dag 125 webinars georganiseerd voor 3000 trainers. In het teken van de komende bijscholingen van de VTS delen wij graag een kleine greep van drie bijscholingen waarvan één sporttak-overschrijdend en twee andere specifiek over tafeltennis.

Hieronder krijgt u een korte samenvatting per webinar die uw nieuwsgierigheid over bepaalde onderwerpen misschien kan prikkelen. Uw kans gemist om live een webinar te volgen op de Dag van de Trainer? Er komen weer nieuwe kansen op de VTS plus marathon.

WS039 | Hoe help je sporters omgaan met de mentale uitdagingen van competitiesport? Simon Devriendt.
www.ethischsporten.be

Zie sportparent.eu voor mentale vaardigheden, maar ook andere topics.

Eigenwaarde is de bron van alles en afhankelijk van verschillende levensdomeinen. Niet andere facetten buiten de sport verwaarlozen. Ook appreciatie tonen voor sporter als persoon. Zelfvertrouwen is de belangrijkste bron. Samenspel van heel veel factoren. Sporters moeten vertrouwen putten uit die verschillende factoren die ze zelf in de hand hebben, bijvoorbeeld niet alleen uit hoeveel keer ze al gewonnen hebben.

Stress en angst. Stress helpt je om een opdracht uit te voeren, angst verhindert je om een opdracht uit te voeren. Als iemand consequent beter presteert op training dan op competitie is er een probleem. Kan leiden tot geen plezier meer beleven aan wedstrijden. Angst beheersen: uitleggen aan de sporter dat het normaal is dat het lichaam zich voorbereidt en er stress ontstaat, helpen aanvaarden. Bespreek waarvoor de sporter bang is. Luister, toon begrip, kader de angst maar wees eerlijk over de situatie. Er zijn fysieke en mentale technieken om te helpen de symptomen te beheersen.

Focus en concentratie. Niet relevante gedachten achter zich kunnen laten en richten op wat je moet doen om goed te kunnen presteren. 5 principes van concentratie. Focus op iets wat de atleet in de hand heeft, op één ding tegelijk, niet op irrelevante of oncontroleerbare factoren. Dit vereist mentale inspanning en angst verstoort de concentratie. Er zijn tips die helpen om te focussen voor ouders en trainers.

Motivatie. Drie basisbehoeften: autonomie, verbondenheid en competentie. Taak-georiënteerde en ego-georiënteerde profielen van sporters. Laatste categorie is gevaarlijke voor duurzame motivatie. Op moeilijke momenten kan men de sporters helpen om meer taak-georiënteerd te zijn.

WS101 | Developing defensive style players and how to play against them. Elena Timina.

Enige manier om tegen verdedigers te leren spelen is tegen trainen. Er is weinig basiskennis aanwezig om verdedigers op te leiden.

Selectie van verdediger. Hoe kan men een verdediger ontdekken? Comfortzone verder van tafel. Mentale deel: geen geduld = geen verdediger. Bal op tafel houden, plezier in herhaling. De speler vindt het niet leuk om fouten te maken. Fysieke deel is in begin niet super belangrijk. Kan later ontwikkelen. Intelligentie is ook een aspect. Er zijn geen domme verdedigers. Ze zijn meestal heel intelligent omdat ze afhankelijk zijn van tactiek en overzicht houden.

Motivatie. Kinderen willen meestal niet anders doen dan de rest. Motiveren door aan te tonen dat ze speciale aandacht krijgen in de groep als verdediger. Men kan ook heel snel winst boeken omdat jonge spelers niet goed kunnen spelen tegen verdedigers. Ook sociale belang in de groep voor anderen om tegen te leren spelen, speciale rol.

Techniek. Leren duwen zonder fout. Bal voor bodyline raken: eerst korte beweging aanleren om dat te bewerkstelligen. Elena is Voorstander om vroeg met noppen te leren spelen. Lang contact met bal oefenen. De pols actief gebruiken. Effect leren wisselen (na 6-8 maanden mee starten). Return van service. Combineren met aanval. Plaatsing. Tempo wissel.

Voetenwerk. Vaak onderschat. Vroeg starten. Lichaam achter de bal brengen. Grote afstanden overbruggen en laag blijven, veel voor-achter (en omgekeerd) verplaatsen. Compact blijven voor ballen in midden. Manyball op twee tafels om te leren grote afstanden te maken.

Strategie en tactische training. Super belangrijk. Doel als verdediger is overleven. Tegenstander slopen. Kan bijvoorbeeld door plaatsing. Tegenstander fouten laten maken kan door spel niet moeilijker te maken, maar door alles terug te (blijven) brengen op de tafel. Dit is van toepassing als je merkt dat de aanvaller snel gefrustreerd wordt. Ook trachten om anders te zijn dan andere verdedigers. Een specialiteit hebben zoals bijvoorbeeld een sterke overspin voorhand van Panagiotis Gionis of ander voorbeeld is dichter bij de tafel spelen dan de meeste verdedigers. Spelritme van tegenstander proberen verstoren. Ook plan A en B maken als verdediger.

Mentaal. Geen recht op onnodige fouten als verdediger. Elke onnodige fout moet ‘pijn’ doen. Meer info in presentatie over de mentale aspecten.

Materiaal. Sinds komst van plastic bal spelen meer dames met korte noppen. Bal komt aan met minder effect en korte noppen zijn effectiever om zelf backspin te geven of in contra attack te spelen. Jonge kinderen beginnen met lange noppen, tenzij het kind een gemengde stijl wilt spelen. Voor controle beter lange noppen. Veel mannen spelen met lange noppen omdat ze meer backspin kunnen genereren. Maar als kind niet starten met noppen met groot storend effect, omdat de punten dan gratis gekregen worden en de speler krijgt minder feedback.

Kenmerken van high class verdedigers. Zie presentatie voor kenmerken. Trademark = eigenheid, anders zijn dan de rest maar toch compleet zijn.

Strategie om te spelen tegen noppen. Alles doen om te zorgen dat verdediger zwakke bal geeft, daarna punten proberen maken op minder goede bal. Uren maken om eerste de basis te oefenen tegen verdedigers. Ook goed kunnen duwen tegen een verdediger is belangrijk. Effect en tempo leren wisselen in aanval. Welk opslagen? Zie presentatie. In de lange rally, constant richting en tempo wisselen. Kort/lang. Midden. Service en eerste twee ballen tactiek.

Aanleren van jongsaf? Aanleren in combinatie met andere slagen: 50/50. Doel = gemiddeld goede aanvaller zijn + extreem goede verdediger.

Voorbeeld: Verdedigen op 25 topspins na elkaar ; 20 min per dag duwen; elke dag trainen op smash!

WS102 | Trainen met materiaal: van beginners tot alternatieve speelstijlen. Luc Janssen.

Snelheid. Elasticiteit loodrecht en restitutie samen bepalen de snelheid. Vlakke rubbers meeste snelheid, daarna korte noppen en daarna lange.

Effect. Wordt bepaald door wrijving en elasticiteit evenwijdig. Vlakke rubber geeft meeste effect, daarna korte noppen, daarna lange en daarna antitopspin.

Controle. Is geen eigenschap, maar is wel in verband te brengen met snelheid en effect (omgekeerd evenredig, dus hoe meer snelheid en effect, hoe minder controle).

Er is een verhouding tussen aantal noppen, lengte van de noppen en dikte van de sandwish laag met de snelheid en spin.

Dwarrelballen komen door de souplesse van de noppen die verbuigen bij impact in verschillende richtingen bij aankomende bal zonder effect. Er komt backspin als de bal met topspin komt, doordat de bal doordraait op de soepele noppen. Op antitopspin zal de bal ook doordraaien.

Axiaal betekent loodrecht raken (voller slaan) en tangentiaal betekent in een hoek raken (wrijven).

Spelsysteem met korte noppen = aanvallend (veel tikken) of verdedigend. Spelsystemen met lange noppen en antitopspin zijn vooral verdedigend + “rommelsysteem”.

Het is gemakkelijker met lange noppen om de bal onder controle te houden en moeilijker om zelf effect te maken. Met korte noppen kan je de ballen sneller terug verdedigen, maar wel moeilijker in controle.

Spelen tegen materiaal: tegen verdediging, tegen rommel-spelsysteem, tegen aanvallende korte noppen. Zie presentatie.

LOGO SPORT VLAANDEREN